Dag 1# Billund, Amsterdam & Chicago.

Så kom dagen endelig. Dagen vi har ventet på siden vi bestilte ferien i November. Vi kom ud af sengen omkring 05:15 og kørte mod Billund omkring kl. 6.00. Der var selvfølgelig ingen trafik, så det gik uden problemer. Vi var dernede allerede kl. 06.40, hvor vi vinkede farvel til Lars-bo. Han har lovet at passe godt på bilen, og rense fælgene mindst en gang om ugen 🙂 (Som de plejer)

Vi havde jo checket ind hjemmefra, så det gik udmærket igennem. Kl. 12.40 gik turen fra Amsterdam i en noget større flyver end, den vi fløj i. Som i kan se på billedet, var det lidt trangt men de 8 timer og 30 minutter, fik vi da overstået uden nogen turbulens.

Det var lidt svært at se, ud af vinduet da vi sad lige ved siden af den kæmpe vinge. Det var en Boeing 747 vi fløj med så den har jo et gigantisk vinge fang. Men vi kunne dog skimte isen, da vi fløj hen over Grønlands sydspids.

Alle passagere har en lille skærm, hvor man kan se film på. Det er super dejligt, bortset fra vores ikke virkede 🙁 De forsøgte flere gange at genstarte systemet, hvilket desværre ikke hjalp :(. Det var okay, vi havde jo en iPad med. Men da vi så skulle af flyet overraskede KLM mig da en smule. Jeg blev hevet til side af hende damen der havde kigget på systemet, og blev bedt om at vente 2 minutter. Hun sagde at pga. det lille problem med skærmen ville hun gerne give et gavekort på 15 Euro til deres Toldfri købmand på flyveren hjem. Det var da umådeligt pænt af hende, men jeg blev da først overrasket da hun kom tilbage med et KLM gavekort på 50 Euro. Jeg havde åbenbart hørt forkert, så det må da siges at være god service fra deres side af.

Imigration og told fungerede fint. Jeg havde hørt mange skrækhistorier om det, men blev egentlig positivt overrasket. De spottede hurtigt at vi kom fra EU og var ESTA rejsende. Så vi blev vist hen til en kø der var meget lille i forhold til den oprindelige. Her skulle vi blot have taget fingeraftryk og billede. Det tog ikke mere end 5 minutter, da vi så kort tid efter kom ud til baggage udleveringen var vores med den første, hvor heldig kan man næsten være.

Jeg tror vi var ude af lufthavnen 15 min efter vi gik ud af flyet. Vi havde diskuteret inden, hvordan vi skulle komme til vores hotel, som er et godt stykke fra lufthavnen. Vi blev enige om at prøve deres metro. Det er nemt, det er billigt (2,25 dollars pr. mand og det er for en tur der tog ca. 60 min) også er det spændende.

Deres tog er ret slidt kan man roligt sige. Men det mest sjove er vel egentlig de mennesker der var med. Ja, det startede jo egentlig med at en mørk mand rejser sig op og meddeler at han gerne vil låne en mobil så han kan ringe til sin kone. Ingen reagere tilsyneladende og vi sidder jo bare og kigger på. Efter 5 minutter, rejser han sig op igen og smørre en længere svada af om at han gerne vil have 10 dollars til et uge kort til toget, og han ikke vil begå røveri, snyde folk eller på anden måde gøre andre fortræd. Derefter går han så meget oprørt igennem en dør til den anden togvogn, hvor der er et stort skilt med “ONLY IN CASE OF EMERGENCY”. Vi kigger lidt da det jo ikke sker, hver eneste dag i Danmark. Heldigvis er der en venlig dame der med sin amerikaner accent udbryder “Take it easy guys. That happens every day on this train..”

Efter en kort gå tur fra Tog stationen er vi endelig på hotellet. Det var egentlig nemt at finde, og google maps på mobilen er en stor hjælp. De var meget venlige til at hjælpe op med baggage og tage i mod drikke penge. Men sådan er det jo. Hotellet her har en medium pool, så 10 minutter efter vi var checket ind på hotellet tog vi en svømmetur.

Det var egentlig dejligt at blive frisket lidt op og få rørt sine ben efter den forholdsvist lange flyvetur.

Vi ville ikke gå i seng, da vi jo skal vende os til den nye tidszone. Vi ville derfor i Willis tower (Tidligere Sears tower). Ude fra er det jo enormt. Det er rundt regnet 450 m højt, men det tog kun 66 sekunder at komme fra bunden til toppen. Og det var ovenikøbet i en elevator man næsten ikke kunne mærke kørte

Og JA! Der er langt ned til jorden, men det føles ikke sådan når man står der oppe.

Efter denne lille seværdighed tog vi en sandwich på Subway, også en taxa hjem.

Her er et lille aften foto..

“De høje huset”:

Det var alt her fra. Klokken er 21:47 her ovre. Næsten 24 timer efter vi slog øjnene op.

Hilsen

Søren.. Morten er faldet om i sin seng, men snorker et eller andet med jeg også skulle hilse fra ham..

One thought on “Dag 1# Billund, Amsterdam & Chicago.

1. Hejsa,

Tak for dag 1 🙂
    Det lyder helt vildt spændende – Skriv endelig videre de næste dage, så man kan følge lidt med. Big Brother slutter jo også snart 😛